Olika typer av ryggskott och dess behandling

Ryggskott eller lumbago, ländryggssmärta, är en av de absolut vanligast sökorsakerna på såväl min klinik men även på en vårdcentral. Den diagnos som de flesta får på vårdcentralen av läkare beskriver egentligen bara symtomen och inte vad orsaken till smärtan är.

För att en behandling ska bli lyckad och ge resultat måste terapeuten som gör behandlingen först undersöka vad orsaken till ryggsmärtan är. Om detta görs rätt så kommer resultatet att bli mycket bra. Görs denna analys av patienten rätt så lyckas ca 95% av behandlingarna som en kiropraktor gör och cirka 88-90% av sjukgymnastiska behandlingarna med diverse olika övningar.
Oavsett vilken typ av behandling som görs på ryggont så är resultaten dåliga, cirka en tredje del blir bättre av en behandling för ländryggssmärta och ryggskott. Resultaten är liknande oavsett om det gäller sjukgymnastik, fysioterapi, smärtlindrande läkemedel eller kiropraktik. Många vetenskapliga studier visar på liknande resultat och behandlingstyperna kiropraktisk justering och fysioterapi har därför svårt att få sitt rätta genomslag.

De kategoriseringar som bör göras är:

• Ryggsmärta beroende på låsning i en led.
  • Ryggsmärta beroende på nedsatt kraft i muskulaturen kring bålen
  • Ryggsmärta beroende överbelastning i ländryggens ytterlägen
  • Ryggsmärta beroende på diskar

Denna typ av uppdelning av patienter med ländryggssmärta i olika grupper styr behandling och vilka åtgärder som ska sättas in. Det kommer mycket markant att öka resultatet på behandlingen av smärtan i svanken. Som kiropraktor behandlar jag samtliga kategorier, en kiropraktisk behandling av ryggskott ser därför väldigt olika ut beroende på vilken kategori undersökningen pekar på att man tillhör.

av: Pär Svensson
Leg. kiropraktor Göteborg

Källa: Subgrouping patients with low back pain: Treatment-based approach to classification