Migrän

Vad är migrän?

Om en kiropraktor kan behandla migrän är i vissa kretsar omdiskuterat, tanken här är att ge en bakgrundsbild på vad migrän är och vad en kiropraktor kan tillföra till behandlingen för att lindra huvudvärken. Det första som skall redas ut är väl egentligen vad är migrän.

Migränsymtom

Symtomen vid migrän en kraftig huvudvärk som i regel är ensidig och bultande. Den förvärras av ansträngning, rörelse, ljud och ljus. Det typiska för en person som har migrän är en huvudvärk ovan för ena ögat som ligger stilla i mörkt helt tyst rum. Detta för att lindra smärtan så gott det går. Själva orsaken till migrän är fortfarande okänd men troligtvis är det en neurovaskulär sjukdom. Teorin är att det i samband med en migränattack blir enkärlkonstriktion vilket skulle vara orsaken till smärtan. Dock finns inte några bevis för att det är på det här sättet.

Prodromalsymtom

Det som är viktigt att veta i samband med migrän är ifall man har några prodromal symtom, dvs symtom som föregår eller förvarnar om en migränattack. Symtom som t.ex. onormalt mycket gäspningar, trötthet, koncentrationssvårighet, irritabilitet, törs, avsmak inför mat, sug på någon speciell maträtt är vanligt förekommande, lär man känna dessa så kan man behandla förebyggande och förhindra eller lindra ett migränanfall.

Att förebygga migrän

Vad som vidare kan viktigt att veta är vad som kan trigga en migränattack. De klassiska faktorerna är ju choklad, röd vin, alkohol, sömnbrist, hunger, menstruation men även spänningshuvudvärk, smärta och stress är sådant som kan trigga igång en migrän. Vet man om vilken eller vilka faktorer som triggar igång huvudvärken så kan ju dessa i så stor utsträckning som möjligt undvikas. Det är också här som kiropraktik och en kiropraktisk behandling kan göra mycket god nytta.

Utlösande faktorer för migrän

• Spänningshuvudvärk
  • Spänning nacke och axlar
  • Rödvin
  • Mörk choklad
  • Menstruation

Behandla migrän

Behandling av smärta och spänningshuvudvärk kan faktiskt vara en grundförutsättning för att kunna förhindra eller lindra migrän. Kombinerar kiropraktisk behandling med den klassiska läkemedelsbehandlingen speciellt om den kommer in i ett tidigt skede med hjälp av identifiering av prodromalsymtom kan migränen både lindras och förhindras. Den klassiska läkemedelsbehandlingen av migrän helst snabbverkande huvudvärkstabletter av vissa typer. Jag rekommenderar att ni pratar med personalen på apoteket för med information då det i de flesta fall är onödigt att köpa de ofta väldigt dyra receptfria medicinerna mot migrän.

Huvudvärk av migräntyp

Huvudvärk av migrän typ kan även orsakas av triggerpunkter i halsryggens muskler. Huvudvärken är mer eller mindre identisk med migrän och kan ibland lätt förväxlas då migrän diagnosen migrän sätt primärt på det som patienten berättar. Blir det inte någon förbättring med den läkemedelsbaserade behandlingen kan det indikera på två saker, dels en försvag medicinering men även på att man faktiskt blivit feldiagnosticerad. Vid en kiropraktisk undersökning och behandling av huvudvärk av migräntyp så tas sjukdomshistorien men också en ordentlig neurologisk, ortopediska och kiropraktisk status tas där eventuell spänningsberoende huvudvärk av migrän typ kan upptäckas.

Pär Svensson Legitimerad Kiropraktor i Göteborg