PIR

Post Isometrisk Relaxation

Post isometrisk relaxation är en metod är en effektiv metod för att få överspända och korta muskler att slappna av och bli något längre. Det är en direkt neuromuskulär teknik, det vill säga den har som grundtanke att sträcka i den korta och spända muskeln. Det som händer vid denna typ av stretching är att muskeln “förstår” att den kan arbeta i ett mer utsträckt läge och har inte samma tendens till att dra ihop sig igen. Påverkan i muskeln är tillskillnad från stretching inte enbart på muskelfibrerna utan här är effekten större i kopplingen mellan nervsystem och muskel, där den största vinsten är att muskelns signaler till nervsystemet förändras. Syftet eller snarare resultatet av denna typ av behandling blir:

• Minskad muskelspänning
  • Minskad muskelsmärta
  • Inaktivering av aktiva myofasciella triggerpunkter

En av de största behållningarna med denna variant av mjukdelsbehandling är det i princip smärtfritt går att arbeta bort aktiva triggerpunkter. Den vanliga triggerpunktsbehandlingen där punkten trycks bort brukar vara smärtsam och ibland svår att få resultat på. En anledning det skulle kunna vara just smärtan i själva behandlingen, vilket ibland kan göda den negativa spiral som spänning och smärta utgör.

PIR – behandling

Den muskel som skall stretchas börjar sträckas ut för att med en ordentlig lyhördhet känna i muskeln när man går igenom barriärer eller gränser i muskeln. Dessa barriärer finns innan muskeln nått full sträckning. Vid barriären stannar man i rörelse, spänner muskeln med cirka 10 % av vad man orkar. Detta görs i 10 sekunder varefter man slappnar av totalt i muskeln. Långsamt fortsätter man sedan ut till nästa barriär i muskeln varvid man upprepar förfarandet. Mellan 3 och 5 repetitioner per muskel/muskelgrupp brukar behövas.

Jag brukar använda PIR i den kiropraktiska behandlingen för att sänka aktiviteten i muskler som är väldigt spända och stela. Förändringen i hur långt det går att röra en arm eller i nacken brukar vara relativt stor, samtidigt så är behandlingen inte vidare smärtsam utan uppfattas som relativt lugn och stillsam.

av:

Pär Svensson